Sunday, July 13, 2008

Blue Fingers

Det hänger en härlig blå tvätt på tork idag. Det är två gamla oavslutade tröjjprojekt (från början av 90-talet) som är under omvandling. Den ena har repats upp helt, och är snart en kofta till sonen. Den andra har bevarats som den är med undantag av bården som numera är bortklippt, och ska istället användas som framstycket till en kudde. Måste ha en idé om hur jag ska sy ihop ett funtionellt kuddfodral och till det hitta lämpligt linnetyg och sjyssta knappar. Detta blir en kudde i vulgo-amerikansk beach house-stil. Men som rejäl sitt- och goskudde känner jag mig övertygad om att den gifter sig fint med kelimmattan, lyktorna och den lummiga växtligheten på balkongen.

There's this lovely blue laundry drying here today. It's two old unfinished pullover projects (from the beginning of the 90s) which are being under transformation. One has been unraveled, and is soon a cardigan for my son. The other is preserved except for the bottom ribbing which is now cut, and will instead be used as front to a pillow. I need an idea how to sew a functional pillow case and find the right linen fabric and buttons for it. This will become a pillow in vulgo American beach house style. But as a snuggly sitting pillow I definitely feel it will marry well with the kelim carpet, laterns and the leafy vegetation on our balcony.
För det oanvända överblivna garnet från de övergivna tröjjprojekten har jag diverse planer. Först ut tror jag mest på Indigo Ripples Skirt av Kat Coyle. Många har gjort den före mig så det finns många kloka råd samt ett errata jag ska ta till mig innan jag börjar på den. Andra idéer för mitt Rowan Denim-garn är Lush, Joy, Thelma, Saffy och Picot. Har du stickat något i Rowan Denim tidigare?

For the unused left over yarn from the abandoned pullover projects I have various plans. First out I belive most on the Indigo Ripples Skirt by Kat Coyle. Many have done this before me so there's a lot of wise advise and one errata which I'll carefully read before I start. Other ideas for my Rowan Denim yarn are Lush, Joy, Thelma, Saffy and Picot. Have you knitted something from Rowan Denim before?

No comments: