Thursday, January 25, 2007

Repa upp och börja om igen...

Efter en hel del funderande, tack förrestsen för era råd i kommentarerna, har jag kommit fram till att jag vill repa upp första ansatsen till forecast-kofta. Min tanke är att det nog är bäst att följa mönstret rätt. Att medvetet ändra i mönster kräver skicklighet och när det gäller kablar är jag rudis.

Efter några dagars maniskt stickande har jag i mönstret nästa kommit fram till där maskorna delas upp i ärmar och kropp. Är mycket nöjd med resultatet hittills, snyggt och inte så hysteriskt som jag oroade mig för. Den mörka färgen på garnet verkar vara förlåtande när det gäller väldigt utstickande mönster.

Närbild på den knottriga kabeln, som löper vertikalt längs koftan, ger visserligen ett intesivt intryck. Det kommer inte att bli min sökajobb-kofta, om man säger så. Men jag ser framför mig att den kommer att användas en hel del ändå...

Har varit och kikat på de pyttesmå bilderna som visar de kommande mönstrena i IK:s vårnummer. Gillar Green tea raglan, Merry Maidens Tee, Petunia Tote, Euynnus entrelac-strumpor samt Kate Gilberts Key hole top och Slanted Neck pullover. Förresten, kanske även Swan Lake Cardiganm, hmmm. En hel del gott att låta sjunka in. Kanske något framtida projekt?!

Kul stickbloggar som lagts till i mina blogglistorna är:
dlittlegarden, The knitting princess and the pea, s t r i k k e r, Fricknits och så Forecast KAL förstås!

9 comments:

Anonymous said...

Det blir verkligen jättesnyggt på det här sättet!

Anonymous said...

kul att se en närbild av kabeln. detaljbilden har intensiv verkan som du säger - men koftan som helhet lovar att bli jättesnygg.

Elena said...

Mmmm ... det känns som att det här kommer att bli en supersnygg kofta, tack för er support!

Nu tillbaka till koftan ... behöver repa upp lokalt då jag ser att jag missat på ett ställe. Är nog ganska petig, men det är lika bra att fixa medan man kan. Men, sen får jag sticka vidare på den här mycket trevliga stickningen!

Anonymous said...

Heja heja! Snyggt! :0)

Elena said...

Tack, och det är verkligen kul stickning! Efter att ha rättat till ett misstag en bra bit in i ökningarna ... är jag åter på banan! Tudiluu!

Bim said...

Oj, nu har jag kollat på denna så många gånger att det känns som OM jag bara MÅSTE göra den, ;)
Frågan är om det fungerar i 2-trådigt helsvenskt ullgarn, hihihi. Ja, jag har ett antal härvor med sådant som väntar på sitt rätta mönster... Och kanske detta vore något att sätta tänderna i, hm... Antar att den skulle bli rätt kli-ig, men ändå. Hm, undrar om 2-trådigt kan stämma något sånär i masktätheten...
Må så gott... värmländskan... kramis och sticka lugnt...
Sjöbackas blogg

Elena said...

Jo, har en del härvor här också som inte har hittat sitt rätta mönster. Eller, så upptäcker jag nya mönster som passar bättre för garnerna.

Garnet till forecast-koftan var egentligen tänkt till ett annat Rowanmönster. Det är Rowanspun Aran i färgen Heath som jag shoppat på rea från www.cucumberpatch.co.uk. Den är 200 m/100g, vilket är samma som de rekommenderade till den här koftan. För säkerhets skull stickade jag en provlapp som visade att jag borde gå ned 1/2 storlek i stickorna.

Är rätt känslig för stickighet mot huden, men det här garnet är inte särskilt stickigt och det är tur eftersom den här koftan är en särskilt tight modell.

Hoppas att du får en idé av vad koftan kräver och vad som skulle passa dig?!

Anonymous said...

Den kommer att bli jättefin! Härlig färg!

Elena said...

Den är så fin även fast den bara är på stickorna ännu. Tror att färgen kommer att passa den perfekt. Mmmm ... så det bådar gott! Några rader till och så är det dags att börja med ärmarna. Planerar sticka dem med hjälp av strumstickor - så det ska bli intressant!