Sunday, October 22, 2006

Sköna sockidéer mm

Nu ståtar äntligen Knitter's Almanac och Knitting Without Tears av Elizabeth Zimmermann även i min bokhylla. Nu kan jag också sticka den coola Ganomy Hat, söta och nästan sömlösa Baby Sweater on Two Needles kanske med ett par matchande Baby Leggings, supergosiga Modular Tomten Jacket, snygga 36-stitch Mittens, knasiga Snail Hat, klassiska Seamless Yoke Sweater som sitter slimmt även över dem som inte är särskilt breda över axlarna, kuliga Three-cornered Hat, traditionellt vackra Norwegian mittens, superläckra Seamless Hybrid Sweater och Mittered mittens som passar till Ganomy-hatten mm. Då dessa plagg är tidlösa och konstruktionen genomtänkt smart tror jag att jag kommer ha stor glädje av dessa EZ:s mönster och idéer för en lång tid framöver.

Av det illgröna Regia-garnet vill jag göra lövmönstrade sockor. Kew av Polly Outhwaite i Knitty Winter 2006-numret är ett nytt sockmönster med snygga löv och har ganska kort skaft. Gillar att kanten på sockan är vågig men skulle nog sticka den utan ribban. Min tveksamhet när det gäller den här sockan handlar om att det ser lite glest ut mellan bladen på bilden. Kanske borde jag vänta tills andra stickbloggare testat att sticka upp dem. Elfine's Socks av Amila Raitte har därmot stickats upp av en rad stickerskor, i olika varianter. De tycks ha varit nöjda med resultatet. Detta är en socka av lite rakare modell med längre skaft som ger ett snyggt helhetsintryck! Visserligen en aning glest mellan bladen här också. Även Embossed Leaves Socks av Mona Schmidt i Interweave Knits Winter 2005-numret är ett välbeprövat mönster som ger mycket stiliga sockor. Liksom med Elifine´s sockor är det angivna garnet en aning tjockare än mitt gröna garn. Men det borde funka ändå. Frågan nu är vilket mönster jag ska välja? Elfine's Socks, Kew eller Embossed Leaves?


Anthea hade önskat sig duplolego i födelsdagspresent, och när kalas nummer två hade firats var Anthea ett helt lass duplolego rikare. Lycklig är hon liksom hennes mamma och pappa, vilka bidrog med jättesats vanliga duplobitar och gärna leker med lego. Vi hoppas också att Thea och hennes pappa, som gav Anthea den stora duplodjurgården, snart kommer tillbaka och hjälper Anthea bygga.

Att få 'blåsa ljusen' igen hade Anthea sett fram emot hela veckan. Glassmarängtårtan med jordbuggar på var en succé liksom middagen på ugnsgrillade rotsakerna och älg- och lammfärsbiffar. Theas pappa J ansåg att speciellt rotsaksröran påminde starkt om en medeltida måltid han serverats för ett tag sedan.

Och så en liten sockrapport. I småbarnsfabriken är verkstan igång för fullt och när det blir någon minut över blir det en och annan rad till på den andra Hederasockan.

No comments: