Thursday, September 07, 2006

Småbarnsliv, plugg och stickning

Verkar gå i min mormors fars, Uuno Varis, fotspår när det gäller statsvetenskapens teori och praktik. Denne man verkade i slutet av 1800-t i östra Finland och bidrog bland annat till att där ändra på lagstiftningen för sänkt rösträttsålder. I mitt fall är det inga storgärningar att tala om utan handlar än så länge mest statsvetenskaplig teori.

Planen i höst är att skriva uppsats på c-nivå inom europapolitikområdet. I förlängningen är ambitionen att arbeta inom detta område. På kursen föregås uppsatsarbetet av fördjupning inom statsvetenskapliga metoder. Därefter ska det fnulas på problemfråga till uppsatsen. Europapolitik är inte alltid lätt att göra undersökningar om då mycket av materialet som produceras i EU-apparaten hålls bakom lyckta dörrar (också ett av problemen med 'ett demokratiskt EU'). Jag ser fram emot att komma fram till något intressant att skriva om. Har du någon bra idé?

I bokhyllan ligger Norogodis och väntar på att användas. Har mönster klart så det är egentligen bara att börja sticka. Men först måste jag avsluta några gamla stickprojekt. Och plugga. Och vara mammaledig ... eller mammaupptagen som det kanske borde heta.

Hur fångar man en bustjej på bild? Ja, det går inte ens när hon är nyvaken och äter pappas supergoda Sesam-Nilabborre med spritärter och ris. Anthea har (äntligen) kommit in på Montessoridagis. Hon börjar om en och en halv månad, lagom till att hon blir två. Vi tror att det kommer att passa vår klipska finurliga tjej alldeles utmärkt.

2 comments:

Bim said...

*ler*
Ja, skulle det vara som så att jag skulle läsa de där böckerna... umgås i en grupp, som kanske inte är helt underbar tillsammans, hm. Ja, då skulle jag verkligen behöva en sådan lyx som det garnet... Urk, har man råd att köpa 6nystan ens, :p
Må så gott...en västvärmländska på bloggläsningstur... kramis, och en önskan om att helgen varit underbar...

Sjöbackas blogg

Elena said...

Har bytt grupp numera och vi är ett gäng som trivs finemang!

Visst är stickningen en tillflyktsort och ett andningshål i vardagsstressen! Garninköpen handlar kanske mer om drömmar om tid. Logiskt sett skulle jag inte bli klar med alla projekt jag har garn till förrän 2020 kanske ;o)