Sunday, July 02, 2006

Sockstickning och åldersnojja

Numera har jag svårt hålla koll på åldern. Viserligen är ålder ganska oviktigt för mig. Men det kan vara pinsamt att stamma fram en ålder som är rätt - med plus minus två år. Så, ja ordnade födelsedagsfika för tjejjvännerna. Inte för att jag känner att jag har ett överflöd av tid över för festligheter. Inte minst bebin måste ju ammas var annan eller tredje timme. Men en fika hemma är lättordnad och så går det ju att amma ledigt bland väninnorna.

Det var fantastiskt att ha så många vänner samlade och kunna bubbla om vardagens angelägenheter tillsammans. Det blev också mycket "prat i munnen på varandra", Ivriga samtal om villarenoveringar, jobb, graviditetproblem, hobbytips och så skvaller förståss. Jag fixade tre sorters kakor: jordbuggstårta, rabarberpaj och kladdkaka. Rabarberpajjen fick mest beröm, jordgubbstårtan var somrigt god medan kladdkakan var en katastrof. Smaken var visserligen förträfflig med rom och mandel. Men, vi misstänker att mandeln är orsaken till att vår dotter just nu har nässelfeber och nässelutslag. Hon sover som hon aldrig gjort tidigare. Hur som helst, en efter en droppade vänninorna av efter fikat. Några blev dock kvar på grillning. En given rätt var Souvlaki! Inte nog med att det var en fin dag kommer jag nog att komma ihåg min ålder i år.

På stickfronten har jag vågat mig på orpövad mark - sockstickning! Det fantastiskt vackra Pomatomus-sockorna ska jag försöka sticka upp i sockgarn från Regia. Att sticka med strumpstickor är nytt, och det går väl sådär. Det är svårt med stickfastheten mellan stickorna. Även om jag tycker att jag spänner åt tråden vid stickbytena blir det löst som fan. Det syns tydligt på sticket var stickövergångarna är. Kanske borde jag sticka med rundsticka istället. Men jag är inte mycket för att avvika från mönster, speciellt inte när jag känner mig grön på ett område.

Annars får stockstickandet godkänt av mig. Socksticket är lätt att trycka ned i väskan och att dra fram.i tid och otid. Nu längtar jag efter att få några minuter över för att sticka några rader på mina blivande Pomatomusar!

No comments: