Saturday, July 15, 2006

Otakt i stickandet och drömmar om fjäderlätta sjalar

Sticktakten i sockstickandet är ojämnt. Mest små stickstunder här och där. Ibland kan det förståss bli någon timma när barnen sover och jag inte är allt för trött. Igår var en sådan kväll, och jag kom en bra bit på första sockan. Upptäckte sen att jag missat en viktig del i mönstret. Det blev sex rader utan viktiga YO:s. Det var bara att repa upp och försöka fånga upp alla de pyttesmå maskorna. Puh, det var segt men man får skylla sig själv när man blir alltför bekväm och tror sig 'kunna' ett avancerat mönster.


Är sugen på att göra riktigt fjädelätta sjalar. Senaste tidens garninköp har således bestått av tunnt mohairgarn. Lilamelerad kidmohair/siden samt cerise (blev dock ingé bra på bilden) kidmohair/nylon från Anntorps Väv. Och, kidmohair/siden i nära på självlysande grönt från Wincent. Det blir troligen en Birch men är även på jakt efter andra intressanta sjalmönster. Har du något tips?

Leo växer stadigt. Nu två månader och en vecka! Soligare bebis får man leta efter. Han är mest lugn och glad. Trodde aldrig det kunde vara så lätt att ha att göra med ett spädbarn. Med Anthea var allt betydligt mer intensivt. Leo däremot, han bara 'hänger med'. Numera är hans storsta hobby att sitta och spana på folk. Han orkar sitta bra stunder utan stöd för nacken. När han sen är trött knorrar han till lite. Även om han helst skulle vilja fortsätta att sitta så i timmar.

Det går nu att tjuvtitta på kommande Interweave Knits höstnummer. Den mycket vackra 'Equinox Yoke Pullover' skulle jag kunna tänka mig om jag var lite bättre på flerfärgat, 'Target Wave Mittens' skulle jag däremot kunna tänka mig ge ett försök.

No comments: