Sunday, July 20, 2008

A Knitted Jeans Jacket

Jag tror att den stickade jeansjackan blev godkänd av Leo. I alla fall är jag säker på att han förstår att jag äntligen stickat något till honom också.

I think the knitted jeans jacket was approved by Leo. At least I´m certain he understands that I've finally knitted somthing for him too.
Jackan är stickad i Rowan Denim. Jag följde mönstret för 2-3-åringar och även om det tog ett tag att bli klar med den passar den fint på honom nu. Mest tid tog ihopsyendet samt pillandet med fickor, knappbårder och kragen.

The jacket is knitted in Rowan Denim. I followed the pattern for 2-3 year and even if it took some time to complete it it suits him well now. The finishing and fiddling with pockets, button bands and the collar was the most time consuming part of this project.
Metallknapparna är från Mattsons Band är har sytts på med gammal ärvd bomullssytråd från mormors bror. Det var helt enkelt den mörka tråd som såg ut att vara rejälast i syskrinet. Har en känsla av att man förr satsade mer på kvalité, så jag tror det kommer att hålla fint.

The metallic buttons are from Mattsons Band and are sewn on using old inherited cotton sewing thread from grandmothers brother. It was the dark thread which looked the strongest in my sewing box. I sense that in old times they put more effort into quality and such I believe this will hold well.

Hade egentligen en idé om att börja sticka på Indigo Ripples Skirt efter det här, men nu vill jag inte sticka med Rowan Denim på ett tag. Variation är verkligen mer inspirerande. Så jag skjuter lite på det projektet.

I actually had the idea that I would start knitting on the Indigo Ripples Skirt after this, but now I don't want to knit with Rowan Denim for a while. Variation really is more inspiring. So I will put off this project for a while.

3 comments:

Klara Norberg said...

Söt jeansjacka! :0)
Jodå, jag producerar för fullt mellan varven, men jag hinner inte med privatbloggandet. Jag har tagit på mig mer frilansjobb även utanför det kreativa området, vilket tar sin tid, men med den bieffekten att det kreativa lockar igen. :0)

Anonymous said...

Åh, så fin. Den passar ju jättebra till honom. Jättesöt liten kofta.

Elena said...

klara: Visst är den rar, den lilla jeansjackan! Han är så stilig i den!

Låter som en bra bieffekt med kreativitet - det är en härlig kraft!

ulricha: Ja, visst är den söt! Jeanskoftan är kanske lite varm just i det här vädret men jag känner på mig att det här kommer att bli ett väl använt plagg.