Sunday, September 16, 2007

Autumn Cozy

Äntligen helg, efter ännu en stressig jobbvecka. Fransmännen har visserligen börjat inse att nordbor går hem redan vid 17-tiden. Kanske för att vi inte uppskattar livet på jobbet lika mycket som familjen och fritiden. Eller snarare för att vi kommer in till kontoret vid 8-tiden till skillnad från runt 9 som är sed på Kontinenten. Min frustration beror istället på att jag har för mycket att göra. Dels behöver kontoret och alla nyanställda komma igång men framför allt måste själva kärnverksamheten upprättas. Ser lite ljusning då jag kommer få lite mer avlastning från de förra uppgifterna nästa vecka.

At last it's weekend, after another stressful work week. The French guys have finally started to realize that people up here in the north leaves work at 17. Perhaps because we don't apprechiate work as much as family and spare time. Or, rather since we come to the office a 8 instead of 9 which is custom in the Continent. My frustration is instead dependent on work over load. First we need to get the office and the newly recruited staff going but more important we need to get the business running. I see some 'light in the tunnel' since I will be able to devote more time to the core processes from next week.
Väl hemma passar jag på att ta igen missad tid med barnen och vice versa. Varvar ner bäst just nu gör jag ackompangnerat av grekmusik av Anna Vissi såsom Erotevmenaki, som värmer ända in i höstfrusna själen, medan jag stickar på Cobblestone tröjjan till maken.

Well at home I use my leasure time to catch up what I've missed with the kids and vice versa. My best chill out currently is Anna Vissi's greek style music, for example Erotevmenaki, that warms up my autumn cold soul and to knit on the Cobblestone pullover to husband.
Senaste stickmönsterskörden i form av Interweave Knits höstnummer, Berroccos Norah Gaughan häfte och så Fiber Trends Felt Clogs, som kunde vara särskilt intressant för Cami. Om du läser detta, vad sägs om att ägna oss åt seriös toffelstickning i höst?

Latest knitting pattern harvest is Interweave Knits autumn issue, Berroccos Norah Gaughan leaflet and Fiber Trends Felt Clogs, which could be particularly interesting for Cami. If you read this, what do you say about some serious clog knitting this autumn?

6 comments:

Maud said...

Finth ard u kommitf ramåt ändåm ed Cobblestone, jobbett illt rots!

Anonymous said...

Åh, stickar du på den tröjan... Har försökt hitta fram till det mönstret, eller tidningen... inte lyckats än, ;) Har inte stickat till gubben på evigheter - han säger att han klarar sig ändå, hihihi... men den där tröjan gillade jag skarpt, enkel och ändå läcker...
Hm, de där tofflorna jagar jag garn till ;)
Må så gott... värmländskan... kramis och sticka lugnt... eller ta det lugnt i livet så du orkar med att sticka och att vara mor och hustru också...

Anonymous said...

Ska bli spännande att ser hur tröjan till din man växer. Jag har haft mina funderingar på att sticka en till min make men funderade på om den skule vara allt för enformig att sticka. Snygg är tröjan hur som helst.

Anonymous said...

DU är sååå himla duktig som kan sticka såna fina saker! Önskar att jag kunde sticka aviga och räta så att det åtminstone blev slätt...Är bara att titta på o Beundra för min del!

Kram!

Anonymous said...

I can really good understand what you mean! I'm French, and working in France for about a year now, but i lived abraad a few years (actually, in Germany), and it was (and still is) not so easy for me to have to stay until 19 every day, just give the boss the impression that your job is the most important thing in your life...

Elena said...

maud: Jo, stickorna åker fram så fort jag sätter mig ned och väntar på bussen, sitter på tåget ... och ibland när jag orkar hålla mig vaken på kvällen en liten stund innan sovdags.

bim h-d: Tack, rara du för dina omtänksamma ord!

Jo, Cobblestone är så fin, enkel och ändå unik.

Garn ja, det har jag inte heller kommit på vad jag ska använda till tofflorna.

boel: Nä, faktiskt har det inte känts enformigt att sticka på tröjjan. Trodde det först. Men det går så pass fort med det grova garnet och så är det lite aviga här och där och så är det så fint att veta att man inte behöver fästa trådar på slutet!

kim: Du är så rar vännen. Men inte är mina maskor jämna, när man tittar nära. Men helheten blir ändå hyffsat jämnt, och det är ju det som är så fint med stickning. Det blir fint trots allt på slutet ;o)

laptitelili: Many thanks for your good advice! I will really keep it in mind.

I like your blog, you have knitted so much inspiring things. I'll add you to my bloglines, so that I can follow your knitting adventures in France! ;O)