Tuesday, May 01, 2007

Lazy weekend

Det har varit en enda lång hemmahelg. Och det kan ju vara rätt trevligt ibland. Krydda upp med lite gäster, och drabbas av en stor dos dåligt väder och en aning krassliga barn. Ja, då är det bara att varva ner och mysa in sig utan några måsten. Och som bonus blir det ju en del tid över också för pyssel. Jag har bland annat funderat över det här med pysselinspiration. Vad är det som gör att en del projekt ligger och dammar så länge? Jag tror jag måste ta upp och vädra mina gamla påtänka projekt någon dag för att nyupptäcka dem. Men så har jag också ägnat mig åt framtidsdrömmerier, för det finns ju så många många sjysta projekt.

It's been a long weekend and we've stayed mostly at home. Which can be pretty cosy sometimes. Spice it up with a few guests, add up with plenty of terrible weather and a hint of sickly children. Well, then it's better speed down and make onself comfortable withouth any must do's. And as a bonus there's been plenty of time for crafting. Among other things I've been thinking about of why some projects just lays there for years gathering dust. I feel there's a need to bring up and air them in order to rediscover them. But I've also spent time dreaming of drool worthy future projects.

En formsydd innerpåse i chokladbrunt linne till Counterpane Carpet Bag har jag också knåpat ihop med dragkedja och förstärkning till handtagen. Då jag är fullständig novis på syområdet hittar jag på allt eftersom jag syr. Om man säger så här, nästa innerpåse blir nog smartare sydd. Nu återstår att köpa mörk sytråd och fästa in innerpåsen i den stickade väskan.

I've also put together a inner bag in chocolate brown linen fabric for the Counterpane Carpet Bag with zipper and reinforcement for the handle. As I'm a complete novice in the sewing area I make up as I go along. If I may say so, the next inner bag will be sewn more cleverly. Now I need to buy some dark sewing thread so that I can fasten the innerbag into the knitted bag.

Har också börjat sticka på tess, efter en hel del provlappar och misslyckat uppstartsförsök är jag ny inne på andra nystanet på bakstycket. Problemet med det här mönstret var att det tog tid innan det satte sig. Det blev en hel del fastare efter att ha hållit på att sticka ett tag (ungefär ett helt nystan..). Annars, märker jag att den här koftan kommer att kännas rätt kraftig, precis som jag tänkt mig, eftersom jag använder ett kraftigare garn än det som rekommenderas i mönstret.

Have also started knitting on tess. After a whole lot of swatching and a disastrous start up I'm now on my second skein on the back. The problem with the pattern was that it took a while before I reached 'the comfortable gauge'. After knitting about one skein... I realized that I was knitting much tighther than when swatching. Otherwise, I realize that this cardigan will be pretty sturdy, just as I've figured out before, since I'm using a thicker yarn than the one recommended in the pattern.

No comments: