Tuesday, April 17, 2007

Big big Cardi

I onsdags, förra veckan, satt vi ett gäng småbarnsmammor på ett fik mitt på dagen och stickade och (mest) snackade. Förutom en massa småttingar var vi fem entusiastiska stickande mamas; Jenny, Anna, Tina och Karin. Stickrelaterade tips och erfarenheter delades med varandra varvat med vardagsämnen. Jenny tipsade om bloglines, som är en revolutionerande upptäckt för mig som läser bloggar mest varje dag. Igår knappade jag in 76 bloggar (!) i min egen bloglines. Ah, vilken service att bara kunna glida in där och kolla in de senast uppdaterade bloggarna. Hmmm ... det ska tydligen vara en gammal IT-konsult till att vara sist att fatta sånt här.

Hur som helst, min Kim Hargreaves Parka är nästan klar nu. Men, min stickfasthet är helt ur led. Swatchade innan jag började sticka på koftan så att jag skulle få den i S men nu är den snarare M/L. Få se om knappar kan få lite fason på passformen. Visserligen kan det vara skönt att ha någon kofta i garderoben som inte smiter åt. En som går att fylla ut med mer än en tröjja vid väder som kräver lager-på-lager. I veckan hoppas jag i alla fall komma ut på lite knappshopping. Utbudet får väl avgöra om det blir metall- eller stora 80-talsplastknappar? Vad tycker du?
Åh vad min dotter är coolare än jag någonsin varit. Jamen, hon är redan som en minitonåring. Inte minst har hon en vilja som heter duga. Men idag kände jag mig som en liten snorkråka i jämförelse med henne. Efter dagis kände hon visst för att chilla lite i vardagsrummet. Så hon bad pappa sätta på Bowies Hunky Dory och så släpade hon sitt täcke och sin kudde och la dem på vardagsrumssoffan. Sen bara låg hon där och slappade till musiken. När jag var två och ett halft lyssnade jag snarare på Gullan Bornemarks Sudda Sudda och byggde med lego...

Last week on Wednesday a gang of mamas met in a café in the center of Stockholm in the middle of the day and knitted and (mostly) talked. Besides all the small children we where five enthusiastic knitters; Jenny, Anna, Tina and Karin. Jenny told me about bloglines. And what a revolutionary discovery it was for me who read blogs on a daily basis. So yesterday I added 76 blogs (!) into my bloglines. And ahh, what a fantastic service it is to be able to just check out the latest updated blogs. Hmmm ... is it because I'm an old IT consultant that I must be the last one to discover this functionality? Anyho, my Kim Hargreave's parka is nearly done. But, it's obvious that my gauge is totally off. I'm a S but this one is rather M/L. This spacious cardi will probably be perfect chilly days when it's great to wear layers-on-layers. Well, I'm not completely convinved. I'll have to wait and see if some buttons can be able to shape this thing up a bit. I'm thinkting of metallic ones or maybe huge 80's style plastics. What do you think? Oh, my little daughter is so teeny and cool. In a way that I never was. Today I found her chilling out and listening to Bowie's Hunky Dory like this. She had asked her father to put this CD on play. Then she had fetched her pillow and blanket and dragged tham up to the living room couch. When I was two and a half I was playing with Lego and listening to Gullan Bornemark's Sudda Sudda. But how cool was that?

No comments: