Sunday, February 18, 2007

Forecastpremiär

I förmiddags mötte vi upp med goda vänner på Liljevalchs Konsthall för att se årets Vårsalong och smarrig lunch-fika på Blå porten. För Antheas del innebar det en rejäl dos med konst. Visserligen var det inte hennes första museiebesök, men hon verkade road av utsällningsobjekten på ett annat sätt den här gången. Efter utställningen beskrev hon dem med ett sammanfattande ord: "målafärg" och det var ju hennes behållning, inte mindre viktig än vår.
Även forecast fick komma med på söndagsutflykten och verkade trivas bra. Igår kväll avslutade jag det sista på koftan, det var många knappar som skulle sys på och trådar som skulle fästas. Tidskrävande och segt göra.
Precis som jag hade befarat var knappbårderna de tuffaste delen i skapandet av den här koftan. De stickades på efterhand, genom att plocka upp en mängd maskor. Bårderna blev inte helt perfekta, men inte tillräckligt dåliga för att jag skulle orka anstränga mig att sticka om dem. Borderna är aningen lösa på något ställe men inget som direkt syns om man inte navelskådar koftan förstås. Ända slutfixen var att tighta till knapphålen.
Är definitivt nöjd med koftan, som också fick gott beröm av vännerna. Koftan kommer definitivt att användas en hel del, den funkar bra med alla knapparna igenknäppta eller med övre knapparna uppknäppta. Detta är en kofta för lite kyligare tillfällen såsom turer till dragigt muséum eller andra svala utflyktsmål.

This Sunday morning we headed off for Djurgården to meet up with some friends at the yearly art exhibition Vårsalongen at Liljevalch Konsthall and for some lunch afterwards at Blå Porten. Sunday was also the premiére for forecast in public. It received lots of compliments from my friends. Yesterday evening I had finished the last bits and pieces ... and uh, how boring that was. I had feared that the button and buttonhole bands would be causing problems, which they also did. Now I'm not completely satisfied with these, but they aren't so bad that I would care to reknit them. They area little loose at a few places, though you can hardly see it. Only fix I did in the end was to to tighten up the buttonholes. Overall I'm really happy with this cardi, and it will definitely be worne a lot! It is the perfect day-trip-cardi, especially to draugthty museums and chilly cafées, as this cardi is really comfy and warming.

6 comments:

Anonymous said...

Fiiin!

Elena said...

Tackar! Mmmm ... och knopparna blev inte så utmärkande som jag hade befarat. 'Pelarmönstret' vid livet och nedre delen av ärmarna verkar påverka helhetsintrycket så att knopparna smälter in snarare än tar överhand.

Anonymous said...

Wow så snygg kofta! Perfekt på dig. Blev också glad av att se hur mycket snyggt det finns i Fitted Knits, väntar på mitt ex, kommer med reaköpen efter den 27:e. Vissa modeller var ju helt fantastiska!

Elena said...

Åh, tack ... är såå nöjd med den! Jag känner mig verkligen speciell i Stephanie Japels design, de är dessutom nära på unika då det i princip bara är vi stickerskor (och stickerskornas vänner & anhöriga) som bär dem. Ja, hon är dukig hon Stephanie Japel på figurnära tröjjor med det där extra. Den nya boken, inte minst, visar prov på hennes kreativitet och begåvning.

Anonymous said...

Din forecast är supersnygg! Har också spanat på att göra den ett tag... men just nu har jag en massa annat på gång så jag får se hur det blir :) Vad har du använt för garn?

Elena said...

Åh, tack! Jo, min forecast har kommit till användning en hel del redan. Borde kanske ha stickat knappbårderna aningen fastare men annars trivs jag verkligen i den.

Angående garnval, till koftan har jag använt Rowanspun Aran i färgen Heat som jag shoppat på http://www.cucumberpatch.co.uk/yarn_bargains!.htm, där de också har andra Rowangarner till fyndpris.