Friday, September 15, 2006

Fredagkväll med fisksås och MR

I samband med ett pågående studiearbete är funderar jag över innebörden i begreppet mänskliga rättigheter? Kan knappast klappa mig på bröstet och påstå att jag brinner eller engagerar mig för MR. Har visserligen varit medlem i Amnesty och lite halvhjärtat sneglar jag åt hyllan med rättvisemärkta produkter när jag handlar. Känner till delar av FNs allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna och förfasar mig över de vedermödor som bland annat stoiska Aung San Suu Kyi utstår i kampen för demokrati.

Men för mig handlar livet om prioriteringar. Har inte tid att satsa på folk i olycka på andra sidan jorden. Trots allt är mina nära och kära nummer ett. Därefter kommer grannskapet. Sedan kommunen, landet, regionen och världen. I den ordningen. Annars är omtanken bara en form av hyckleri. Om man bryr sig mer om andra än de sina, filosoferar jag så här på fredagkvällen.

Kvällens gäst är ingen mindre än barnens farfar. Honom vill vi gärna bjuda på nyttig omegaspäckad fisk. Det ser allitd så enkelt ut när min man vevar ihop en sås. Ikväll får fisken sällskap av dijonsenapssås och inget passar väl bättre till än äkta basmati ris.

"Bara Dari" basmatiriset, som vi brukar köpa i vår favoritbutik Daglivs på Fridhemsplan, levereras numera i en supersmart förpackning! Vad sägs om en äkta dragkedja på rispåsen?!

No comments: