Monday, August 28, 2006

Intrasslia

Hösten känns allt mer påtaglig. Tilltagande mörker och kyligare luft gör att man drar koftan allt tätare mot kroppen. Att det är bra med mörkt på kvällen för barnens sömnrytm är en klen tröst. Att tänka på alla mysiga théstunder och frestande vintermat som väntar bakom hörnet hjälper heller inte mycket. Endast solen och värmen kan ge mig full energi. Då är det tur att hösten innnebär uppstart av en mängd nya aktiviteter. Genom att engagera mig i dessa kan jag till viss del distrahera mig från höst- och vinterdeppigheten. Ja, Anthea har blivit så 'stor' nu att hon ska börja på förskola (helt själv - utan oss föräldrar). Mannen min ser fram emot att på allvar köra sin firma. Själv ska jag vid sidan av mammaledigheten med Leonard läsa statsvetenskap på C-nivå (så gott det går). Och så ska jag sticka!


Stickning är en hel vetenskap. Det upptäckte jag ganska snart. Det går att mossa in sig precis hur mycket som helst. I samband med stickandet av Anouk var min plan att jag skulle lära mig mönsterstickningstekniken intarsia. Fickorna stickas nämligen med denna svåra teknik. Med en stor portion självförtroende gav jag mig i kast med denna utmaning häromdagen. Efter några misslyckade försök insåg jag mina begränsningar. Antingen förstår jag inte den här teknikens tillämpning. Eller så är intarsia helt enkelt inte en teknik för mig. Som tur är erbjuder stickbeskrivningen "duplicate stich" som alternativ till intarsia. Betydligt enklare. Så nu har jag återvunnit självförtroende vad gäller enklare mönsterstickningar.

Alla delar till Anouken är nu uppstickade och endast moteringen av fickor/remmar samt påsyning av knappar återstår. Mönstret anger ingen specifik teknik för att sy på dessa delar. Har hittat tips om påsyning av fickorna av mind of winter som jag kanske kan ha nytta av. Annars får det bli att jag syr fast med 'vanliga' stygn.

No comments: